Specialized



D4W
Že ženy potřebují kratší posed, jiné sedlo, gripy, jinak nastavené odpružení a třeba i jinou geometrii vůbec, již dnes nepopírá vlastně nikdo. Specialized pokračuje ve své dámské linii jak bikovými modely, tak ale i silničními a plejádou komponentů od helem přes obuv až po oblečení. Pro prašné cesty kol do přírody i silniční asfalt přitom Big S nabízí jak špičkové, tak i naprosto základní modely – dámská mutace tak již není specifickým zbožím, vyhrazeným vyšším patrům nabídky.
Epic
Pochopitelně asi nejvíce diskutovaným bikem značky pro letopočet 2009 je Epic. A nejde zřejmě jen o mistrovský titul Christophe Sausera za jeho řídítky. Epic coby komplet rámu, tlumiče, vidlice, kol a pohonu prostě magnetizuje pozornost. Bike s kompozitovým rámem a čtyřramenným pérováním nově využívá přímého tlaku na tlumič proti minulým přepákováním, nový Mini Brain je skutečně miniaturní, jednotka v rámu obsahuje jen vzduchovou komoru a olej k mazání, veškeré tlumení je uloženo v Mozku na vzpěrách zadní vidlice. Zde se nachází také mechanický setrvačnostní ventil tlumení komprese, díky němuž je bike imunní vůči pohybům jezdce, tedy stlačení shora. Naopak impulz od terénu je zpracován – a Specialized pro letošek nabízí širokánské spektrum seřízení velikosti počátečního impulzu otevírajícího akci pérování. Vnitřní sestavou jednostranná vidlice Future Shock nese stejnou setrvačnostní trysku, jejích 100 mm vzduchového kroku tak harmonicky ladí se zadkem. Vidlice je přímo projektována pro Epic a jeho rám i co se přenosu sil a tlumení vibrací nebo tuhosti týče. Rám s otvory pro maximalizované středové složení speciálních klik a 1,5“ dolní misky hlavového složení pak má dle údajůSpecializedu vážit 1680 gramů (velikost M). Nižší modely pak přicházejí na trh vybaveny hliníkovým základem.
Enduro
Dlouhozdvihé XC neboli enduro je bráno u Kaliforňanů již dlouhodobě vážně. Řada Enduro s karbonovými i hliníkovými rámy spoléhá na vlastní vzduchové tlumiče AFR se specifickým tlumením komprese pro držení pérování v klidu, dokud od něj není požadována akce terénem. Nejvyšší Enduro pak dokonce nese vidlici Specialized FutureShock se 150 mm zdvihu, propracovaným tlumením komprese a dvoukorunkovou konstrukcí. Nižší biky – stále se třemi převodníky – pak spoléhají na jednokorunkové vidlice řady Fox 36.
Stumpjumper a spol.
Ne všichni XC bikeři však rovnou horují pro 15 cm kroku odpružené stavby. Populární jsou i 120mm Stumpjumpery s rychlejší geometrií než u Endur, nižší hmotností a především pružicími a tlumicími jednotkami vybavenými setrvačnostním tlumením Brain. Tyto vymoženosti najdete u nejvyšších modelů, hliníkových či karbonových, nižší pak pracují s tlumiči Fox Triad se seřiditelnými módy komprese. Tzv. trail bike, tedy full mezi 100mm sporťákem a 150mm endurem, však připravil Specialized i pro širokou veřejnost. Sestava FSR XC čítá čtyři modely se 120 mm kroku nad oběma koly a velmi solidním (a chytrým) výběrem komponentů v celém rozsahu.
SX and Big Hit
Freeride není pro Specialized žádnou okrajovou disciplínou. Vždyť borci jako vzpomínaný Berrecloth anebo i Matt Hunter jsou nejen nejzobrazovanějšími bikery svého druhu v médiích, ale rovněž i úspěšní závodníci při slopestyle turnajích či nedávno oživeném Red Bull Rampage. Čtyřramenná zadní stavba v supernízkém rámu s 1,5“ spodní miskou hlavového složení pracuje se 170 mm zdvihu v kombinaci se 160mm vidlicí – pro lesní seance i Rampage jsou tyto hodnoty údajně dostatečné. Specifikem je zde spojovací táhlo zadní stavby a tlumiče se speciálním ložiskem oka jednotky Fox DHX, a pak samotný čep vahadla s asymetrickým vnitřním uložením osy v otvoru proti pohybu. Big Hit si naopak půjčuje něco konstrukčních prvků od sjezdového Dema, a tak je cenově mnohem dostupnější. Stále se přidržuje čtyřramenné stavby, spoléhaje tu na tlumič Fox DHX anebo Vanilla, zatímcona postu vidlice slouží RockShox Domain či Marzocchi Z1. Tarmac a spol.
Pro Specialized s jeho inženýrským zázemím je jen typické, že i silniční Tarmac je chápán jako komplexní produkt. Od lehkého a tuhého rámu přes vidlici, kokpit s vlastními komponenty jako představec či řídítka anebo tuhou, přesto komfortní sedlovkou, kliky se středovým uložením s maximalizovanými ložisky po kola s vlastním obutím, Tarmac je nekompromisní závodní náčiní. Celá plejáda modelů dá vybrat manažerům prvodivizních sestav, stejně jako teprve budoucím medailistům Tour a či jezdcům hobby závodů. Že je Specialized pravověrným proponentem specifického náčiní pro něžné pohlaví, dokazuje především věrností svému pionýrství v tomto směru. Řada Ruby spoléhá na tlumicí elastomerové bloky jak v zadních vzpěrách rámu, tak i ve vidlici a v sedlovce. Ruby je tak vlastně dámskou mutací stroje Roubaix, řazeného mezi tzv. vytrvalostní stroje, tedy silničky pro delší vzdálenost. Pro dámy je tu pak ještě hliníková Dolce s karbonovou vestavbou svrchu nabídky a pro pány sportovní Allez, s hliníkovým rámem připomínajícím střihem karbonové Tarmacy.
29“
Velké obruče Big S byly hodnoceny velice kladně v dlouhodobém testu časopisu Velo, kde zazářil 29“ Stumpjumper. Ten letos již nemá jednotku Brain, spoléhá na nebrzděné vlastnosti čtyřramenné stavby s prvkem Horst Link pro aktivní brzdění i pérování papírových 105 milimetrů zdvihu. Tlumičem je u modelu Stumpjumper FSR 29 Expert Fox Triad se třemi módy tlumení komprese, stejně je tomu i u nižšího Stumpjumperu 29 Comp. Vpředu dorovnává odpružený balanc vždy 100mm vidlice. Hydroformované hardtaily Stumpjumper sice nemají karbonovou kostru, rám modelů Marathon a Expert je ale v konstrukčním i estetickém směru možno považovat za důkaz, že Specialized to s velkými koly myslí vážně. Rockhopper Expert a Comp mají nízký rám a jejich design se zdá být hodně kompaktní. 100mm vidlice (oproti 80mm sportovně-závodních Stumpjumperů) a obutí směřují i tyto dvacetdevítky Specializedu oprávněně do skutečného terénu.
