Skip to content

Specialized


Verze pro tiskOdeslat stránku e-mailemPDF verzeKteré značky patří mezi absolutní špičku v terénu i na silnici? A kolik jich na obou větvích sportu zasahuje do všech kategorií? Kdo může říci, že plně vybavuje kolo svými výrobky, od kokpitu po kola? Dále vyřaďme ty, které nemají větší přínos k evoluci takového zadního pérování. Pokračujme vyškrtnutím dalších, co nemají vlastní tlumič. A ty, co nespoléhají na vidlice své konstrukce, odstupují nyní. Tak, a kolik nám zbylo značek? Spočtete je na prstech jedné ruky – a ještě vám zbudou. Specialized je přitom jednou z nich. Značka sídlící v jihokalifornském Morgan Hillu byla nastartována z cyklistické vášně – a dodnes toto nadšení vyzařuje. Také se jím však mohutně inspiruje, a tak vedle všeho zmíněného produkuje ještě i pneumatiky, ob-lečení, přilby, a dokonce i brýle. A jakkoliv je Specialized superúspěšný mezi vrcholovými sportovci – od silnice (například tým Quick- Step), přes XC (Christopher Sauser) po freeri-de (Darren Berrecloth), jsou to právě amatérští závodníci, obyčejní piloti, víkendoví jezdci, kdo z kontinuálního vývoje značky těží nejvíce. Body Geometry Dlouholetá spolupráce s lékařskými spe-cialisty se dnes projevuje v branži jedním z nejvýraznějších důrazů na správné doladění geometrie specifickými komponenty. Jiný po-sed a komfort vyžadují závodníci, jiný řadoví sportovci a opět jinak si sednou správně ho-bíci. A zcela jiná kapitola pak jsou ženy. Body Geometry však ladí v několika krocích posed i dodatečně – díky vlast-ní produkci komponentů je možno dola-dit určitý stroj s univerzálním vybavením dle předpokládaného provozu ještě spe-cifičtěji: podle anatomických zvláštností a jedinečností konkrétního cyklisty a jeho svalové flexibility. Stejně tak lze zvolit sedlo odpovídající pánvi, přizpůsobit obuv vložkami pro správný úhlový tlak na pedály a vůbec nastavit výšku a délku posedu a jeho vztah k pedálům na míru. Na to všechno Specialized vypracoval ucelenou metodu, zaučil prodejce a k nejvyššímu a nejdetailnějšímu stupni procedury usta-novil speciální centra.  
D4W
Že ženy potřebují kratší posed, jiné sedlo, gripy, jinak nastavené odpružení a třeba i jinou geometrii vůbec, již dnes nepopírá vlastně nikdo. Specialized pokračuje ve své dámské linii jak bikovými modely, tak ale i silničními a plejádou komponentů od he­lem přes obuv až po oblečení. Pro prašné cesty kol do přírody i silniční asfalt přitom Big S nabízí jak špičkové, tak i naprosto zá­kladní modely – dámská mutace tak již není specifickým zbožím, vyhrazeným vyšším patrům nabídky.
Epic

Pochopitelně asi nejvíce diskutova­ným bikem značky pro letopočet 2009 je Epic. A nejde zřejmě jen o mistrovský titul Christophe Sausera za jeho řídítky. Epic coby komplet rámu, tlumiče, vidlice, kol a pohonu prostě magnetizuje pozornost. Bike s kompozitovým rámem a čtyřramen­ným pérováním nově využívá přímého tlaku na tlumič proti minulým přepákováním, nový Mini Brain je skutečně miniaturní, jednotka v rámu obsahuje jen vzduchovou komoru a olej k mazání, veškeré tlumení je uloženo v Mozku na vzpěrách zadní vidlice. Zde se nachází také mechanický setrvačnostní ventil tlumení komprese, dí­ky němuž je bike imunní vůči pohybům jezdce, tedy stlačení shora. Naopak impulz od terénu je zpracován – a Specialized pro letošek nabízí širokánské spektrum seřízení velikosti počátečního impulzu otevírajícího akci pérování. Vnitřní sestavou jednostranná vidlice Future Shock nese stejnou setrvačnostní trysku, jejích 100 mm vzduchového kroku tak harmonicky ladí se zadkem. Vidlice je přímo projektována pro Epic a jeho rám i co se přenosu sil a tlumení vibrací nebo tuhosti týče. Rám s otvory pro maximalizované stře­dové složení speciálních klik a 1,5“ dolní misky hlavového složení pak má dle údajůSpecializedu vážit 1680 gramů (velikost M). Nižší modely pak přicházejí na trh vybaveny hliníkovým základem.
Enduro

Dlouhozdvihé XC neboli enduro je bráno u Kaliforňanů již dlouhodobě vážně. Řada Enduro s karbonovými i hliníkovými rá­my spoléhá na vlastní vzduchové tlumiče AFR se specifickým tlumením komprese pro držení pérování v klidu, dokud od něj není požadována akce terénem. Nejvyšší Enduro pak dokonce nese vidlici Specialized FutureShock se 150 mm zdvihu, propraco­vaným tlumením komprese a dvoukorunko­vou konstrukcí. Nižší biky – stále se třemi převodníky – pak spoléhají na jednokorun­kové vidlice řady Fox 36.
Stumpjumper a spol.

Ne všichni XC bikeři však rovnou ho­rují pro 15 cm kroku odpružené stavby. Populární jsou i 120mm Stumpjumpery s rychlejší geometrií než u Endur, nižší hmotností a především pružicími a tlumicí­mi jednotkami vybavenými setrvačnostním tlumením Brain. Tyto vymoženosti najdete u nejvyšších modelů, hliníkových či karbo­nových, nižší pak pracují s tlumiči Fox Triad se seřiditelnými módy komprese. Tzv. trail bike, tedy full mezi 100mm sporťákem a 150mm endurem, však při­pravil Specialized i pro širokou veřejnost. Sestava FSR XC čítá čtyři modely se 120 mm kroku nad oběma koly a velmi solidním (a chytrým) výběrem komponentů v celém rozsahu.
SX and Big Hit

Freeride není pro Specialized žádnou okrajovou disciplínou. Vždyť borci jako vzpomínaný Berrecloth anebo i Matt Hunter jsou nejen nejzobrazovanějšími bikery své­ho druhu v médiích, ale rovněž i úspěšní závodníci při slopestyle turnajích či nedávno oživeném Red Bull Rampage. Čtyřramenná zadní stavba v supernízkém rámu s 1,5“ spodní miskou hlavového složení pracuje se 170 mm zdvihu v kombinaci se 160mm vidlicí – pro lesní seance i Rampage jsou tyto hodnoty údajně dostatečné. Specifikem je zde spojovací táhlo zadní stavby a tlumiče se speciálním ložiskem oka jednotky Fox DHX, a pak samotný čep vahadla s asy­metrickým vnitřním uložením osy v otvoru proti pohybu. Big Hit si naopak půjčuje něco kon­strukčních prvků od sjezdového Dema, a tak je cenově mnohem dostupnější. Stále se přidržuje čtyřramenné stavby, spoléhaje tu na tlumič Fox DHX anebo Vanilla, zatímcona postu vidlice slouží RockShox Domain či Marzocchi Z1.   Tarmac a spol.
Pro Specialized s jeho inženýrským zá­zemím je jen typické, že i silniční Tarmac je chápán jako komplexní produkt. Od lehkého a tuhého rámu přes vidlici, kokpit s vlastní­mi komponenty jako představec či řídítka anebo tuhou, přesto komfortní sedlovkou, kliky se středovým uložením s maximalizo­vanými ložisky po kola s vlastním obutím, Tarmac je nekompromisní závodní náčiní. Celá plejáda modelů dá vybrat manažerům prvodivizních sestav, stejně jako teprve budoucím medailistům Tour a či jezdcům hobby závodů. Že je Specialized pravověrným propo­nentem specifického náčiní pro něžné po­hlaví, dokazuje především věrností svému pionýrství v tomto směru. Řada Ruby spoléhá na tlumicí elastomerové bloky jak v zadních vzpěrách rámu, tak i ve vidlici a v sedlovce. Ruby je tak vlastně dámskou mutací stroje Roubaix, řazeného mezi tzv. vytrvalostní stroje, tedy silničky pro delší vzdálenost. Pro dámy je tu pak ještě hliníková Dolce s karbonovou vestavbou svrchu nabídky a pro pány sportovní Allez, s hliníkovým rámem připomínajícím střihem karbonové Tarmacy.
29“

Velké obruče Big S byly hodnoceny velice kladně v dlouhodobém testu časopisu Velo, kde zazářil 29“ Stumpjumper. Ten letos již nemá jednotku Brain, spoléhá na nebrzdě­né vlastnosti čtyřramenné stavby s prvkem Horst Link pro aktivní brzdění i pérování papírových 105 milimetrů zdvihu. Tlumičem je u modelu Stumpjumper FSR 29 Expert Fox Triad se třemi módy tlumení komprese, stejně je tomu i u nižšího Stumpjumperu 29 Comp. Vpředu dorovnává odpružený balanc vždy 100mm vidlice. Hydroformované hardtaily Stumpjumper sice nemají karbonovou kostru, rám modelů Marathon a Expert je ale v konstrukčním i es­tetickém směru možno považovat za důkaz, že Specialized to s velkými koly myslí vážně. Rockhopper Expert a Comp mají nízký rám a jejich design se zdá být hodně kompaktní. 100mm vidlice (oproti 80mm sportovně-závodních Stumpjumperů) a obutí směřují i tyto dvacetdevítky Specializedu oprávněně do skutečného terénu.  
Specialized
Kontaktní informace
Společnost: 
Specialized
Kam dál?
X
Loading
sfy39587p01